Sprawozdanie z realizacji uchwały Nr XXIV/116/2020 Rady Gminy Sztabin z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie programu współpracy Gminy Sztabin z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalność pożytku publicz

Zgodnie z art. 5a ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) przedkładam Wysokiej Radzie sprawozdanie  za 2021 r.

Głównym celem programu było budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą, a Organizacjami, służącego rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.

Dla realizacji tego celu wyznaczone zostały cele szczegółowe, a wśród nich:

1) wspieranie lokalnych inicjatyw i działań obywatelskich na rzecz społeczności lokalnych oraz tworzenie warunków dla ich rozwoju;

2) wzmacnianie poczucia współodpowiedzialności za wspólnoty lokalne oraz ich tradycje;

3) prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców gminy;

4) uzupełnianie działań Gminy w zakresie polityki prorodzinnej i umacniania rodziny jako podstawowej komórki społecznej;

5) zwiększanie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów;

6) efektywne wykorzystanie potencjału podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.

Cele zawarte w Programie realizowane były między innymi poprzez:

- równy dostęp do informacji oraz wzajemne informowanie się podmiotów Programu współpracy o planowanych kierunkach działalności i współdziałaniu w celu zharmonizowania tych kierunków;

- informowanie o możliwości pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych;

- promocję działalności Organizacji;

W 2021 roku organizacje pozarządowe oraz inne podmioty o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy  o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie złożyły z własnej inicjatywy wniosku na realizację zadań publicznych.

Na realizację Programu Gmina Sztabin zaplanowała w 2021 roku środki finansowe w wysokości 1.000 zł. W 2021 roku Gmina Sztabin nie zlecała realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym, realizowała je we własnym zakresie. W związku z powyższym nie zachodziła  potrzeba organizowania otwartych konkursów na realizację tych zadań i zawierania umów

z podmiotami, a także przekazywania środków finansowych na ich wykonanie.

Przy współpracy ze Stowarzyszeniami działającymi na terenie Gminy zorganizowano Dożynki Gminne 2021. Organizacje z własnej inicjatywy organizowały dla społeczności lokalnej spotkania, imprezy plenerowe, uroczystości rocznicowe, które opisane zostały w gazetce „Nasz Sztabiński Dom”. Harmonogram imprez został okrojony z uwagi na zaistniałą sytuację epidemiologiczną SARS–CoV-2 i wprowadzone w 2021 roku ograniczenia aktywności oraz podjęcie działań mających na celu zatrzymanie szerzenia się wirusa.

Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Sztabińskiej, przy wsparciu gminy, złożyło wniosek do Lokalnej Grupy Działania „Fundusz Biebrzański o dofinansowanie w ramach PROW na lata 2014 – 2020, poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji

w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” inwestycji pn. „Budowa ogólnodostępnego placu zabaw w Sztabinie”. Plac zabaw jest otwarty i dostępny bez ograniczeń dla wszystkich mieszkańców gminy, co zdecydowanie pozytywnie wpłynęło na poprawę jakości życia poprzez zwiększenie  dostępności do infrastruktury społecznej, turystycznej, sportowej i rekreacyjnej oraz bezpieczeństwo i estetykę przestrzeni publicznej.

Na bieżąco aktualizowana jest „mapa aktywności”, oraz zamieszczane są przekazywane przez Stowarzyszenia informacje dotyczące planowanych wydarzeń, tych które już się odbyły, informacje o osiągnięciach, sukcesach w środowisku lokalnym.

Możliwość współpracy z organizacjami pozarządowymi odbywała się dzięki pozytywnemu nastawieniu obu stron, na zasadach pomocniczości, partnerstwa, jawności oraz efektywności.

Wójt

Jarosław Karp